NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Nederlandse vakantiemarkt
Uitgaven (in €)
€513 mln.
€459 mln.
€1.009 mln.
€795 mln.
€2.775 mln.
Totale
uitgaven
Uitgaven per persoon per verblijf
Uitgaven per persoon per dag
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Totale uitgaven van Nederlanders aan binnenlandse vakanties naar type accommodatie (2016)
Totale uitgaven aan toeristische vakanties in euro’s
39%
58%
Pakketreizen
Samengestelde reizen
Alleen vervoer georganiseerd
Alleen verblijf georganiseerd
Zelf georganiseerd
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Organisatiegraad binnenlandse vakanties (2016)
Betreft toeristische vakanties
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
* Als percentage van alle ondernomen binnenlandse vakanties
Nederlandse vakantiemarkt
Ondernomen activiteiten tijdens binnenlandse vakanties (2016)
Betreft toeristische vakanties
Totale uitgaven (x mld. €)
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Totale uitgaven van Nederlanders aan binnenlandse vakanties (2010-2016)
Totale uitgaven (x mld. euro’s)
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
* Toeristische vakanties: alle binnenlandse vakanties die niet op vaste standplaatsen worden doorgebracht
** Vakanties op vaste standplaatsen zijn vakanties in eigen tweede woningen, op eigen boten of in eigen (sta)caravans op vaste plaatsen
Nederlandse vakantiemarkt
Binnenlandse vakanties van Nederlanders naar type accommodatie (2009-2016)
2016
2015
Aantal vakanties x 1.000
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Binnenlandse vakanties naar toeristengebied (2015-2016)
Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)
Vakantieduur binnenlandse vakanties (2009-2016)
Aantal vakanties (x miljoen)
Nederlandse vakantiemarkt
Vakantieduur
Bestemming
Totale uitgaven
Activiteiten
Type accommodatie
Uitgaven naar type accommodatie
Organisatiegraad
Nederlandse vakantiemarkt
Bijna de helft van alle ondernomen vakanties van Nederlands vindt plaats in eigen land. Dit zijn vaak korte vakanties (2-4 dagen). De meest populaire bestemmingen zijn de Noordzeebadplaatsen en de Veluwe. Nederlanders overnachten in eigen land relatief vaak in een bungalow of een hotel.
vakanties
Binnenlandse