NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
Economisch belang
Totale uitgaven (x mld. €)
2013
2014
2015
2016*
Bron: CBS (Tourism Satellite Account)
* Voorlopige cijfers
** Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc. (voorlopige cijfers)
*** Onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan
Economisch belang
Ontwikkeling totale bestedingen aan toerisme en recreatie in Nederland (2013 – 2016)
Totale uitgaven (x miljard euro’s)
Toelichting
Het CBS brengt jaarlijks middels de TSA (Tourism Satellite Account) de economische betekenis van toerisme en recreatie in kaart. De TSA is een internationaal gehanteerde methodiek om de economische betekenis van de sector voor een land in kaart te brengen. In 2013 heeft het CBS de TSA voor Nederland ‘gereviseerd’’; belangrijkste aanpassing is dat de afbakening van de sector is verruimd door ook funshoppen mee te gaan tellen. Daarnaast is bij het bepalen van de nieuwe cijfers gebruik gemaakt van bronnen die eerder niet beschikbaar waren. Gevolg van de herijking is dat de economische betekenis van de gastvrijheidsector fors groter is geworden.
Uitgangspunt voor de TSA vormen toeristisch/recreatieve activiteiten die minimaal twee uur duren. Alle toeristisch/recreatieve bestedingen die ten gunste komen van de Nederlandse economie worden meegenomen. Effecten bij toeleverende partijen blijven buiten beschouwing.
Bron: CBS (Tourism Satellite Account)
* Voorlopige cijfers
** Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc.
*** Onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan.
Economisch belang
Bestedingen en werkgelegenheid toerisme en recreatie in Nederland (2016)*
Bestedingen en werkgelegenheid
Ontwikkeling totale bestedingen
De bijdrage van de gastvrijheidseconomie aan de Nederlandse samenleving is groot. Naast een maatschappelijk belang heeft de sector ook een aanzienlijke economische betekenis. De bestedingen van zowel dag- als verblijfsgasten bedragen jaarlijks vele tientallen miljarden euro’s. In samenhang daarmee heeft de sector ook een substantieel aandeel in de werkgelegenheid.
belang
Economisch