• Volledig scherm
  • Zoeken in edities

NBTC Holland Marketing

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2019

  • Kerncijfers 2018

    Kerncijfers 2018

  • Kerncijfers 2017

    Kerncijfers 2017

Reisproces

Thema's

& sectoren

(Inter)nationaal

toerisme & recreatie

Economisch

belang

Economisch belang

Totale uitgaven (x mld. €)

2015

 

2016

 

2017

 

2018*

Bron: CBS (Tourism Satellite Account)

 

* Voorlopige cijfers

** Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc. (voorlopige cijfers)

*** Onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan

 

 

Economisch belang

Ontwikkeling totale bestedingen aan toerisme en recreatie in Nederland (2015 – 2018)

Totale uitgaven (x miljard euro’s)

Toelichting

Het CBS brengt jaarlijks middels de TSA (Tourism Satellite Account) de economische betekenis van toerisme en recreatie in kaart. De TSA is een internationaal gehanteerde methodiek om de economische betekenis van de sector voor een land in kaart te brengen. In 2013 heeft het CBS de TSA voor Nederland ‘gereviseerd’’; belangrijkste aanpassing is dat de afbakening van de sector is verruimd door ook funshoppen mee te gaan tellen. Daarnaast is bij het bepalen van de nieuwe cijfers gebruik gemaakt van bronnen die eerder niet beschikbaar waren. Gevolg van de herijking is dat de economische betekenis van de gastvrijheidsector fors groter is geworden.

 

Uitgangspunt voor de TSA vormen toeristisch/recreatieve activiteiten die minimaal twee uur duren. Alle toeristisch/recreatieve bestedingen die ten gunste komen van de Nederlandse economie worden meegenomen. Effecten bij toeleverende partijen blijven buiten beschouwing.

 

Bron: CBS (Tourism Satellite Account)

 

* Voorlopige cijfers

** Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc.

*** Onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan.

 

Economisch belang

Bestedingen en werkgelegenheid toerisme en recreatie in Nederland (2018)*

Bestedingen en werkgelegenheid

Ontwikkeling totale bestedingen

De bijdrage van de gastvrijheidseconomie aan de Nederlandse samenleving is groot. Naast een maatschappelijk belang heeft de sector ook een aanzienlijke economische betekenis. De bestedingen van zowel dag- als verblijfsgasten bedragen jaarlijks vele tientallen miljarden euro’s. In samenhang daarmee heeft de sector ook een substantieel aandeel in de werkgelegenheid.

belang

Economisch

  • 3 - 35
Overzicht edities

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2018

Kerncijfers 2017