NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
(Inter)nationaal toerisme & recreatie / inkomend toerisme
Bron: ICCA
Bron: UIA
* Criteria internationaal congres: minimaal 50 participanten, terugkerend karakter, congres moet zich tussen tenminste drie landen bewegen en het betreft de associatiemarkt.
** Criteria internationaal congres: minimaal 250 participanten waarvan minimaal 40% buitenlands, tenminste vijf verschillende nationaliteiten, minimale duur congres is twee dagen en het betreft de non-corporatemarkt (associatie- en gouvermentele congressen).
Aanvullende cijfers zakelijke markt
Aantal internationale congressen per land naar definitie ICCA en UIA (2014-2016)
Aantal internationale congressen per land
Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten
Bron: CBS, NBTC Onderzoek Inkomend Toerisme
Aanvullende cijfers zakelijke markt
Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten in Nederland (2016)
Aantal internationale congressen per land
Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten
Alleen vervoer geboekt
Alleen verblijf geboekt
Vervoer én verblijf geboekt
Geen vervoer/verblijf geboekt
Weet niet
6%
45%
43%
5%
Bron: NBTC, Onderzoek Inkomend Toerisme
Inkomend toerisme
Organisatiegraad van vakanties door internationale bezoekers (2014)
Totale uitgaven (x miljoen)
Uitgaven p.p. per verblijf
Uitgaven p.p. per dag
Bron: CBS, NBTC Onderzoek Inkomend Toerisme
Inkomend toerisme
Uitgaven internationale bezoekers naar motief van bezoek (2016)
Bron: NBTC, Onderzoek Inkomend Toerisme
Inkomend toerisme
Top 15 ondernomen activiteiten door internationale bezoekers tijdens vakantie in Nederland (2014)
Betreft internationale bezoekers met vakantiemotief
Bron: CBS
* In 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.
Inkomend toerisme
Internationale bezoekers naar type accommodatie (2011-2016)
Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)
Bron: CBS
Inkomend toerisme
Internationale bezoekers naar regio (2013-2016)
Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)
191
183
473
489
5.979
Cijfers per regio
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
2016
2015
2014
2013
Internationale hotelgasten (x1.000)
Bron: CBS
* In 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.
** Rotterdam inclusief Hoek van Holland
*** Den Haag inclusief Kijkduin en Scheveningen
Inkomend toerisme
Internationale bezoekers in hotels in de grote Nederlandse steden (2013-2016)
Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)
* in 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.
Bron: CBS, bewerking NBTC
Inkomend toerisme
Internationale bezoekers naar land van herkomst (2010-2016)
Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)
Vakantie; 10.938.000 gasten
Zakelijk; 3.997.000 gasten
Overig (o.a. bezoek familie, vrienden en kennissen); 894.000 gasten
Bron: CBS, bewerking NBTC
Inkomend toerisme
Bezoekmotief internationale bezoekers aan Nederland (2016)
Aantal internationale bezoekers (x1.000)
Trendbreuk*
Vliegtaks,
economische
recessie
Rembrandt 400
SARS, Irak oorlog
Bron: CBS
* in 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.
Inkomend toerisme
Ontwikkeling inkomend toerisme naar Nederland (2003-2016)
Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)
Ontwikkeling
inkomend toerisme
Land van herkomst
Type accommodatie
Organisatiegraad
Aanvullende cijfers
zakelijke markt
Motief
van bezoek
Bestemming
in Nederland
Totale uitgaven
Activiteiten
internationale bezoekers
Inkomend toerisme
Het CBS registreert middels de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) het inkomend verblijfsbezoek aan Nederland. De SLA geeft inzicht in het aantal buitenlandse bezoekers, nader verbijzonderd naar land van herkomst, type accommodatie, maand van bezoek en bestemming. Aanvullend aan de SLA voert NBTC Holland Marketing vierjaarlijks het Onderzoek Inkomend Toerisme uit. Dit grootschalige consumentenonderzoek onder buitenlandse bezoekers biedt uitgebreid inzicht in het bezoekgedrag van buitenlandse bezoekers aan ons land. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: met welke reden komen ze naar Nederland? Wat doen ze hier vooral? En wat besteden ze hier?
verblijfsbezoek
Inkomend