NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Inkomend toerisme
Bron: CBS (Tourism Satellite Account)
* voorlopige cijfers
* onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan.
Economisch belang
Figuur 1.2
Ontwikkeling totale bestedingen aan toerisme en recreatie in Nederland (x mld. €)
Het CBS brengt jaarlijks middels de TSA (Tourism Satellite Account) de economische betekenis van toerisme en recreatie in kaart. De TSA is een internationaal gehanteerde methodiek om de economische betekenis van de sector voor een land in kaart te brengen. In 2013 heeft het CBS de TSA voor Nederland ‘gereviseerd’’. De belangrijkste aanpassing was dat de afbakening van de sector is verruimd door ook funshoppen mee te tellen. Daarnaast is bij het bepalen van de nieuwe cijfers gebruik gemaakt van bronnen die eerder niet beschikbaar waren. Gevolg van de herijking is dat de economische betekenis van de gastvrijheidssector fors is gestegen.
Toeristische en recreatieve activiteiten die minimaal twee uur duren, vormen het uitgangspunt voor de TSA. Hierbij worden alle toeristisch/recreatieve bestedingen die ten gunste komen van de Nederlandse economie meegenomen. Effecten bij toeleverende partijen blijven buiten beschouwing.
* Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc.
Economisch belang
Figuur 1.1
Bestedingen en werkgelegenheid toerisme en recreatie
Lees meer
Inkomend
verblijfsbezoek
Lees meer
Inkomend
dagbezoek
Evenals het wereldwijde toerisme is ook het toerisme naar Nederland de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2016 hebben in totaal ruim 15,8 miljoen internationale (verblijfs-) bezoekers Nederland bezocht. Duitsland, België en Groot-Brittannië zijn de belangrijkste herkomstlanden. De meeste bezoekers komen met een vakantiemotief naar Nederland (69%).
toerisme
Inkomend