• Volledig scherm
  • Zoeken in edities

NBTC Holland Marketing

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2019

  • Kerncijfers 2018

    Kerncijfers 2018

  • Kerncijfers 2017

    Kerncijfers 2017

Reisproces

Thema's

& sectoren

(Inter)nationaal

toerisme & recreatie

Economisch

belang

(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Inkomend toerisme

Bron: CBS (Tourism Satellite Account)

 

* voorlopige cijfers

* onder overige bestedingen wordt de aankoop van duurzame recreatiegoederen en sociale overdrachten verstaan.

 

Economisch belang

Figuur 1.2

Ontwikkeling totale bestedingen aan toerisme en recreatie in Nederland (x mld. €)

Het CBS brengt jaarlijks middels de TSA (Tourism Satellite Account) de economische betekenis van toerisme en recreatie in kaart. De TSA is een internationaal gehanteerde methodiek om de economische betekenis van de sector voor een land in kaart te brengen. In 2013 heeft het CBS de TSA voor Nederland ‘gereviseerd’’. De belangrijkste aanpassing was dat de afbakening van de sector is verruimd door ook funshoppen mee te tellen. Daarnaast is bij het bepalen van de nieuwe cijfers gebruik gemaakt van bronnen die eerder niet beschikbaar waren. Gevolg van de herijking is dat de economische betekenis van de gastvrijheidssector fors is gestegen.

 

Toeristische en recreatieve activiteiten die minimaal twee uur duren, vormen het uitgangspunt voor de TSA. Hierbij worden alle toeristisch/recreatieve bestedingen die ten gunste komen van de Nederlandse economie meegenomen. Effecten bij toeleverende partijen blijven buiten beschouwing.

 

* Uitgaand toerisme: uitgaven voor buitenlandse vakanties die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Hierbij kan gedacht worden aan vervoersdiensten via Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of commissies van reisbureaus etc.

Economisch belang

Figuur 1.1

Bestedingen en werkgelegenheid toerisme en recreatie

Lees meer

Inkomend

verblijfsbezoek

Lees meer

Inkomend

dagbezoek

Evenals het wereldwijde toerisme is ook het toerisme naar Nederland de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2018 hebben in totaal bijna 18,8 miljoen internationale (verblijfs-) bezoekers Nederland bezocht. Duitsland, België en Groot-Brittannië zijn de belangrijkste herkomstlanden. De meeste bezoekers komen met een vakantiemotief naar Nederland (69% in 2014).

toerisme

Inkomend

  • 6 - 35
Overzicht edities

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2018

Kerncijfers 2017