• Volledig scherm
  • Zoeken in edities

NBTC Holland Marketing

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2019

  • Kerncijfers 2018

    Kerncijfers 2018

  • Kerncijfers 2017

    Kerncijfers 2017

(Inter)nationaal toerisme & recreatie / inkomend toerisme

Bron: ICCA

Bron: UIA

* Criteria internationaal congres: minimaal 50 participanten, terugkerend karakter, congres moet zich tussen tenminste drie landen bewegen en het betreft de associatiemarkt.

 

** Criteria internationaal congres: minimaal 250 participanten waarvan minimaal 40% buitenlands, tenminste vijf verschillende nationaliteiten, minimale duur congres is twee dagen en het betreft de non-corporatemarkt (associatie- en gouvermentele congressen).

 

 

 

Aanvullende cijfers zakelijke markt

Aantal internationale congressen per land naar definitie ICCA (2016-2018) en UIA (2015-2017)

 

Aantal internationale congressen per land

 

Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten

Bron: CBS, NBTC Onderzoek Inkomend Toerisme

Aanvullende cijfers zakelijke markt

Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten in Nederland (2018)

 

Aantal internationale congressen per land

 

Top 5 internationale zakelijke verblijfsgasten

 

Alleen vervoer geboekt

 

Alleen verblijf geboekt

 

Vervoer én verblijf geboekt

 

Geen vervoer/verblijf geboekt

 

Weet niet

6%

45%

43%

5%

Bron: NBTC, Onderzoek Inkomend Toerisme

Inkomend toerisme

Organisatiegraad van vakanties door internationale bezoekers (2014)

 

Totale uitgaven (x miljoen)

 

Uitgaven p.p. per verblijf

 

Uitgaven p.p. per dag

Bron: CBS, NBTC Onderzoek Inkomend Toerisme

 

Inkomend toerisme

Uitgaven internationale bezoekers naar motief van bezoek (2018)

 

Bron: NBTC, Onderzoek Inkomend Toerisme

Inkomend toerisme

Top 15 ondernomen activiteiten door internationale bezoekers tijdens vakantie in Nederland (2014)

Betreft internationale bezoekers met vakantiemotief

 

Bron: CBS

 

* In 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.

Inkomend toerisme

Internationale bezoekers naar type accommodatie (2012-2018)

Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)

 

Bron: CBS

Inkomend toerisme

Internationale bezoekers naar regio (2014-2018)

Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)

 

 

276

237

528

590

6.923

Cijfers per regio

Reisproces

Thema's

& sectoren

(Inter)nationaal

toerisme & recreatie

Economisch

belang

2018

 

2017

 

2016

 

2015

 

 

 

Internationale hotelgasten (x1.000)

Bron: CBS

 

* Rotterdam inclusief Hoek van Holland

** Den Haag inclusief Kijkduin en Scheveningen

 

Inkomend toerisme

Internationale bezoekers in hotels in de grote Nederlandse steden (2015-2018)

Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)

 

 

* in 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.

Bron: CBS, bewerking NBTC

Inkomend toerisme

Internationale bezoekers naar land van herkomst (2012-2018)

Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)

 

Vakantie; 12.994.000 gasten

 

Zakelijk; 4.730.000 gasten

 

Overig; 1.061.000 gasten

(o.a. bezoek familie, vrienden en kennissen);

Bron: CBS, bewerking NBTC

 

Inkomend toerisme

Bezoekmotief internationale bezoekers aan Nederland (2018)

 

Aantal internationale bezoekers (x1.000)

Trendbreuk*

Vliegtaks,

economische

recessie

Rembrandt 400

SARS, Irak oorlog

Bron: CBS

 

* in 2012 heeft het CBS de registratie van de accommodaties die worden meegenomen in de Statistiek Logiesaccommodaties uitgebreid. Het aantal geregistreerde accommodaties en dus ook het aantal geregistreerde gasten komt daarmee vanaf 2012 hoger uit.

Inkomend toerisme

Ontwikkeling inkomend toerisme naar Nederland (2004-2018)

Zowel toeristische als zakelijke bezoekers (x 1.000)

 

Ontwikkeling

inkomend toerisme

Land van herkomst

Type accommodatie

Organisatiegraad

Aanvullende cijfers

zakelijke markt

Motief

van bezoek

Bestemming

in Nederland

Totale uitgaven

Activiteiten

internationale bezoekers

Inkomend toerisme

Het CBS registreert middels de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) het inkomend verblijfsbezoek aan Nederland. De SLA geeft inzicht in het aantal buitenlandse bezoekers, nader verbijzonderd naar land van herkomst, type accommodatie, maand van bezoek en bestemming. Aanvullend aan de SLA voert NBTC Holland Marketing vierjaarlijks het Onderzoek Inkomend Toerisme uit. Dit grootschalige consumentenonderzoek onder buitenlandse bezoekers biedt uitgebreid inzicht in het bezoekgedrag van buitenlandse bezoekers aan ons land. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: met welke reden komen ze naar Nederland? Wat doen ze hier vooral? En wat besteden ze hier?

verblijfsbezoek

Inkomend

  • 7 - 35
Overzicht edities

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2018

Kerncijfers 2017