NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Nederlandse vakantiemarkt
Uitgaven (in €)
€544 mln.
€446 mln.
€1.079 mln.
€810 mln.
€2.879 mln.
Totale
uitgaven
Uitgaven per persoon per verblijf
Uitgaven per persoon per dag
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Totale uitgaven van Nederlanders aan binnenlandse vakanties naar type accommodatie (2018)
Totale uitgaven aan toeristische vakanties in euro’s
39%
57%
Pakketreizen
Samengestelde reizen
Alleen vervoer georganiseerd
Alleen verblijf georganiseerd
Zelf georganiseerd
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Organisatiegraad binnenlandse vakanties (2018)
Betreft toeristische vakanties
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
* Als percentage van alle ondernomen binnenlandse vakanties
Nederlandse vakantiemarkt
Ondernomen activiteiten tijdens binnenlandse vakanties (2018)
Betreft toeristische vakanties
Totale uitgaven (x mld. €)
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie
Nederlandse vakantiemarkt
Totale uitgaven van Nederlanders aan binnenlandse vakanties (2012-2018)
Totale uitgaven (x mld. euro’s)
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
* Toeristische vakanties: alle binnenlandse vakanties die niet op vaste standplaatsen worden doorgebracht
** Vakanties op vaste standplaatsen zijn vakanties in eigen tweede woningen, op eigen boten of in eigen (sta)caravans op vaste plaatsen
*** Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie
Nederlandse vakantiemarkt
Binnenlandse vakanties van Nederlanders naar type accommodatie (2011-2018)
2.159
2.040
1.870
1.547
1.530
1.363
1.251
868
1.033
922
754
564
722
396
333
163
115
2018
2017
Aantal vakanties x 1.000
Bron: NBTC-NIPO Research, CVO
Nederlandse vakantiemarkt
Binnenlandse vakanties naar toeristengebied (2017-2018)
Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)
* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie
Vakantieduur binnenlandse vakanties (2011-2018)
Aantal vakanties (x miljoen)
Nederlandse vakantiemarkt
Vakantieduur
Bestemming
Totale uitgaven
Activiteiten
Type accommodatie
Uitgaven naar type accommodatie
Organisatiegraad
Nederlandse vakantiemarkt
Ruim 40% van alle vakanties van Nederlanders vindt plaats in eigen land. Dit zijn vaak korte vakanties (2-4 dagen). De meest populaire bestemmingen zijn de Noordzee-badplaatsen en Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Nederlanders overnachten in eigen land relatief vaak in een bungalow of een hotel.
vakanties
Binnenlandse