• Volledig scherm
  • Zoeken in edities

NBTC Holland Marketing

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2019

  • Kerncijfers 2018

    Kerncijfers 2018

  • Kerncijfers 2017

    Kerncijfers 2017

Reisproces

Thema's

& sectoren

(Inter)nationaal

toerisme & recreatie

Economisch

belang

(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Nederlandse vakantiemarkt

2,84

2,83

2,87

2,79

2,80

2,77

2,78

2,88

2,83

2,88

2,84

Vakantieparticipatie (in %)

Vakantieparticipatie geeft aan hoeveel procent van de Nederlandse bevolking op jaarbasis een vakantie heeft ondernomen in binnenland en/of buitenland.

 

Vakantiefrequentie geeft aan hoe vaak Nederlanders gemiddeld genomen per jaar op vakantie gaan.

 

Vakantieparticipatie in %

 

Vakantiefrequentie

Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

 

* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie

 

Nederlandse vakantiemarkt

Vakantieparticipatie en -frequentie van Nederlanders (2008-2018)

Vakanties (x mln.)

Binnenland

 

Buitenland

Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

 

* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie

 

Nederlandse vakantiemarkt

Ontwikkeling aantal ondernomen vakanties door Nederlanders (2006-2018)

Aantal vakanties (x miljoen)

Ontwikkeling

Nederlandse

vakantiemarkt

Vakantieparticipatie en -frequentie

Lees meer

Binnenlandse

vakanties

Lees meer

Buitenlandse

vakanties

* De doelgroep van het CVO is in 2017 verbreed. De onderzoeksdoelgroep bevat vanaf 2017 ook personen met een niet-Nederlandse nationaliteit die staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het panel is vanaf dit jaar vergroot, waardoor er na 4 metingen geen 6.500 maar 8.000 personen aan het onderzoek deelnemen. Door de verbreding van de populatie zijn de resultaten van 2017 en 2018 niet vergelijkbaar met eerdere jaren. De resultaten van 2018 zijn wel vergelijkbaar met die van 2017.

Nederlanders zijn reislustig. Jaarlijks gaan ruim 8 op de 10 Nederlanders een of meer keer op vakantie. Vakantie is voor veel Nederlanders een belangrijk onderdeel van hun levensstijl. Het NBTC-NIPO Research monitort met het ContinuVakantieOnderzoek (CVO)* elk kwartaal het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking, waarbij zowel korte als lange en zowel binnenlandse als buitenlandse vakanties in kaart worden gebracht.

 

vakantiemarkt

Nederlandse

  • 9 - 35
Overzicht edities

Kerncijfers 2019

Kerncijfers 2018

Kerncijfers 2017