NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
(Inter)nationaal toerisme & recreatie / Nederlandse vakantiemarkt
2,84
2,83
2,87
2,79
2,80
2,77
2,78
2,88
2,83
2,88
2,84
Vakantieparticipatie (in %)
Vakantieparticipatie geeft aan hoeveel procent van de Nederlandse bevolking op jaarbasis een vakantie heeft ondernomen in binnenland en/of buitenland.
Vakantiefrequentie geeft aan hoe vaak Nederlanders gemiddeld genomen per jaar op vakantie gaan.
Vakantieparticipatie in %
Vakantiefrequentie
Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)
* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie
Nederlandse vakantiemarkt
Vakantieparticipatie en -frequentie van Nederlanders (2008-2018)
Vakanties (x mln.)
Binnenland
Buitenland
Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO)
* Let op: trendbreuk i.v.m. verbreding populatie
Nederlandse vakantiemarkt
Ontwikkeling aantal ondernomen vakanties door Nederlanders (2006-2018)
Aantal vakanties (x miljoen)
Ontwikkeling
Nederlandse
vakantiemarkt
Vakantieparticipatie en -frequentie
Lees meer
Binnenlandse
vakanties
Lees meer
Buitenlandse
vakanties
* De doelgroep van het CVO is in 2017 verbreed. De onderzoeksdoelgroep bevat vanaf 2017 ook personen met een niet-Nederlandse nationaliteit die staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het panel is vanaf dit jaar vergroot, waardoor er na 4 metingen geen 6.500 maar 8.000 personen aan het onderzoek deelnemen. Door de verbreding van de populatie zijn de resultaten van 2017 en 2018 niet vergelijkbaar met eerdere jaren. De resultaten van 2018 zijn wel vergelijkbaar met die van 2017.
Nederlanders zijn reislustig. Jaarlijks gaan ruim 8 op de 10 Nederlanders een of meer keer op vakantie. Vakantie is voor veel Nederlanders een belangrijk onderdeel van hun levensstijl. Het NBTC-NIPO Research monitort met het ContinuVakantieOnderzoek (CVO)* elk kwartaal het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking, waarbij zowel korte als lange en zowel binnenlandse als buitenlandse vakanties in kaart worden gebracht.
vakantiemarkt
Nederlandse