NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Reisproces
Thema's
& sectoren
(Inter)nationaal
toerisme & recreatie
Economisch
belang
Bronnenlijst
Terug
Gezondheidsenquête/leefstijlmonitor , CBS i.s.m. RIVM (2015)
Respons. Top 50 dagattracties (2018)
Stichting Landelijk Fietsplatform; feiten en cijfers over fietsen in Nederland.
The Economist Intelligence United Limited “The Globe Shopper City index” 2011; grootschalig onderzoek naar wereldwijde winkelsteden.
UIA (Union of International Associations); UIA inventariseert jaarlijks de associatie- en gouvernementele congressen die wereldwijd plaatsvinden. Deze gegevens worden middels een ranglijst gepubliceerd.
UNWTO (World Tourism Organization); de UNTWO volgt de ontwikkelingen van het wereldwijde toerisme op de voet. Resultaten worden gepubliceerd via de eigen website en diverse publicaties.
Wandelnet; feiten en cijfers over wandelen in Nederland.
CBS (SS'12), Rapportage Sport SCP 2014
NBTC-NIPO Research, ContinuVrijetijdsOnderzoek (CVTO) ; grootschalig tweejaarlijks onderzoek naar het vrijetijdsgedrag van Nederlanders.
NBTC-NIPO Research, ContinuZakenreisOnderzoek (CZO) ; grootschalig driejaarlijks onderzoek naar het zakenreisgedrag van Nederlanders.
NBTC-NIPO Research, Watersportonderzoek (2013) ; onderzoek onder beoefenaars van verschillende vormen van watersport in Nederland.
NBTC-NIPO Research, Attractiepuntenonderzoek (2015) ; onderzoek naar het bezoekgedrag van Nederlanders aan een twintigtal (middel)grote attracties.
NBTC-NIPO Research, Toeristisch bezoek aan steden ; jaarlijks onderzoek naar het (dag) toeristisch bezoek aan grote en middelgrote steden in Nederland.
NBTC-NIPO Research, Special interest vakanties (2014) ; onderzoek naar de huidige omvang en het potentieel van special interest vakanties onder Nederlanders.
NBTC-NIPO Research, Wellnessvakanties (2010); onderzoek naar wellnessvakanties onder Nederlanders.
Toekomst van de gast, CELTH (2014)
Meer bronnen
Michelingids; jaarlijkse publicatie van restaurants met een Michelin sterrenkwalificatie.
NBTC, Onderzoek Inkomend Toerisme (2014); grootschalig onderzoek onder internationale verblijfsbezoekers van de bestemming Nederland. Dit onderzoek wordt eens in de drie à vier jaar uitgevoerd.
NBTC, Monitor Inkomend dagbezoek (2010/2011); onderzoek naar het inkomend dagtoerisme van Duitsers aan Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd in de Duitse regio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen.
NBTC, Holland Imago Onderzoek; onderzoek naar het imago van Nederland, Nederlanders en Nederland als vakantieland in de belangrijkste herkomstlanden. Het meest recente onderzoek is in dertien landen uitgevoerd; Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Japan, China, Brazilië en Rusland.
NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek (CVO) ; grootschalig continu onderzoek naar het vakantiegedrag van Nederlanders.
CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek); het CBS heeft als taak het publiceren van betrouwbare en samenhangende statistische informatie. Belangrijke toerismestatistieken van het CBS zijn onder meer de Statistiek Logies Accommodaties cijfers (SLA) en de Tourism Satellite Account (TSA). Laatstgenoemde bron geeft inzicht in de economische betekenis van toerisme en recreatie voor Nederland.
Foodstep; jaarlijkse publicatie van bezoekers en bestedingen aan horeca in Nederland.
Horwarth HTL “HOSTA 2015” ; Horwarth HTL brengt jaarlijks het HOSTA rapport uit met cijfers van de hotelindustrie in de Benelux.
ICCA (International Congress and Convention Association ); I CCA inventariseert jaarlijks de internationale associatiecongressen die wereldwijd plaatsvinden. Deze gegevens worden middels een ranglijst gepubliceerd.
Bronnenlijst
Hieronder vindt u de bronnen die in dit magazine zijn gebruikt. De meeste bronnen zijn voorzien van een link naar de desbetreffende website waar meer informatie en/of cijfers over het onderwerp te vinden zijn.